Po Šv. Kotrynos bažnyčios skliautais – intelektuali ir moderni eterio interpretacija
|Britų tarpdisciplinio dizaino studija „Architecture Social Club“ Vilniaus šviesų festivalio lankytojus sausio 25–28 d. kvies susitikti Šv. Kotrynos bažnyčioje, po kurios skliautais jie išvys nepaprastą reginį – šiuolaikišką šviečiančio eterio interpretaciją – erdvinę audiovizualinę instaliaciją Aether.
Projektas Aether buvo sukurtas kaip įrankis, skirtas eksperimentuoti su erdvėje sklindančia šviesa ir garsu bei jų ypatingo ryšio sužadintomis žmonių emocijomis. Projektui muziką kūrė garsus elektroninės muzikos kompozitorius, prodiuseris ir atlikėjas Max‘as Cooper‘is, kurio kūrinys apjungia visas instaliacijos dalis ir ją paverčia unikalia ir nepamirštama audiovizualine patirtimi.
Aether kaskart žiūrovus žavi užburiančiu, atmosferos garsais ir trimačio šviesos tinklelio projekcija prasidedančiu reginiu – tamsoje kabo ir sinchronizuoto šokio ritmu juda tviskantis masyvus kubas, kurio formos, reaguodamos į Max‘o Cooper‘io sukurtą garso takelį, transformuojasi – auga, dalijasi ir vėl susilieja. Žiūrovas turi galimybę po juo pasivaikščioti ir sklandantį trimatį judantį objektą apžiūrėti iš visų pusių. Aether tarsi žaidžia su ją stebinčiųjų emocijomis, kurias žadina juos supančios formos, spalvos ir garsai.
Daugybę šalių apkeliavusi emocinga šviesos ir garso instaliacija yra nuolat besikeičiantis ir tobulėjantis projektas, prie kurio kūrimo prisideda daugiau nei 30 žmonių. Naujausias Aether padarytas iš 12 km specialiai apdoroto, kristalinį efektą turinčio pluošto, kurio transportavimas dažnai kelia nemažų techninių iššūkių, todėl dažnai koreaguojamas kūrinio turinys ir naudojamos technologijos.
Instaliacijos Aether kūrėja, daugybę apdovanojimų pelniusi, Londone įsikūrusi dizaino studija „Architecture Social Club“ vienija skirtingų profesijų bendraminčius – architektus, programuotojus, scenografus, inžinierius, dizainerius ir muzikantus, kurie kūrybingai sujungdami savo sričių žinias ir patirtį, kuria įspūdingus erdvinio dizaino projektus. Kolektyvinėje šios ambicingos ir margos kompanijos dvasioje slypi jų darbų vertė.
„Nuolat domimės, tyrinėjame mums reikšmingas temas, eksperimentuojame ir atliekame mokslinius tyrimus, kaskart naudodamiesi naujais metodais. Dirbame su muzikantais, teatrais, meno galerijomis ir komerciniais partneriais. Stengiamės imtis tik mums įdomių ir ambicingų užsakymų“, – plačiau apie savo veiklą ir kūrybinius procesus pasakoja dizaino studijos „Architecture Social Club“ įkūrėjas ir meno vadovas Satyajit‘as Das.
Kaip atrodo kūrybinis procesas „Architecture Social Club“ dizainos studijoje?
Mūsų projektai yra labai įvairūs ir retai būna panašūs vienas į kitą, tačiau kūrybinis procesas visada toks pat. Kurdami koncepciją ar pasakojimą, pirmiausia atliekame mus įkvepiančius tyrimus. Kuriame eskizus, prototipus, išbandome skirtingas medžiagas ir metodus, testuojame ir eksperimentuojame. Mūsų tarpusavio bendradarbiavimas ir tarpdisciplininis požiūris taip pat reiškia, kad savo komandoje turime prieigą prie daugybės žinių ir įgūdžių. Mūsų tikslas yra rasti tą ypatingą siūlą, kuris patraukia mūsų dėmesį. Tada švelniai traukiame tą siūlą ir žiūrime, kur jis mus veda.
Kokias emocijas savo unikaliais projektais siekiate sukelti publikai? Ar ji visada reaguoja taip, kaip tikitės?
Tai priklauso nuo projekto. Bet visada gera matyti mūsų darbu besigėrinčią publiką. Vaizdo įraše iš šviesų festivalio „Lumier London“, kuriame buvo eksponuojamas Aether, matome instaliacija sužavėtus žmones. Tokios akimirkos tikrai džiugina.
Projektas Aether – daugialypis, įtraukiantis daugybę juslių. Ar galite papasakoti, kas įtakojo šio konceptualaus projekto atsiradimą?
Su Max‘u Cooper‘iu susipažinome universitete, kur jis studijavo genetiką, o aš – mediciną. Mes abu entuziastingai žavėjomės klubine muzika. Max‘o karjera pakrypo muzikinio kelio link, o aš galiausia dėmesį sutelkiau į estetiką ir vizualumą. Kartu dirbome muzikos srityje, o kai atsirado „Lumiere London“ šviesų festivalis, mums atrodė prasminga bendradarbiauti kuriant jausmingą vaizdo instrumentą. Biologijos mokslų daktaro laipsnį turinčio Max‘o Cooper‘io aistra vaizdo menui ir emocingai elektroninei muzikai kiekvieną jo projektą ar pasirodymą paverčia ypatinga audiovizualine patirtimi. Jis, kaip niekas kitas, geba kurti emocišką užtaisą turinčius, įtraukiančius darbus, kuriuose dera elektroninė muzika, vizualusis menas ir mokslinis procesas. Taip po daugybės mūsų eksperimentų gimė Aether.
Kaip atsirado instaliacijos Aether pavadinimas?
Instaliacija pavadinta paneigtos mokslinės teorijos Aether vardu, kuria buvo bandoma parodyti, kad egzistuoja visos fizinės egzistencijos pagrindas – tam tikra nematoma, tuščia terpė, tarnaujanti tikrovės atsiradimui. Ši mokslinė idėja tiko mūsų kuriamai instaliacijai, kuri perteikia kažką panašaus į abstrakčių gamtos formų audiovizualinį žemėlapį, įprasminti.
Ko palinkėtumėte artėjančio Vilniaus šviesų festivalio lankytojams?
Tikimės Aether ne tik sudomins ir įtrauks į teigiamą multisensorinę patirtį, bet ir užkrės noru ieškoti naujų bendravimo su supančia aplinka būdų.
Vilniaus 700 metų jubiliejui skirtame šviesų festivalyje susitikime sausio 25–28 d.!
Nuotraukos – iš dizaino studijos „Architecture Social Club“ archyvo
Pranešimą paskelbė: Rūta Kaminskaitė-Rimkienė, BĮ Vilniaus kultūros centras