Neatrastas baroko muzikos talentas – vienuolė kompozitorė vieninteliame koncerte Šv. Kotrynos bažnyčioje
|
Lapkričio 5 d. 19 val. Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje – vienintelis tarptautinio senosios muzikos ansamblio „Canto Fiorito“ koncertas „VIENUOLĖS MEILĖ“, kuriame klausytojus nustebins pamirštos kompozitorės, XVII amžiaus italų benediktinės Rosos Giacintos Badallos baroko muzika, kupina aistringos meilės. Bene pirmą kartą pasaulyje publikai bus pristatomas išsamus šios nežinomos, bet talentingos autorės kūrybinis portretas. Šiam tikslui sutelkta baroko muzikos žinovų grupė iš Prancūzijos, Italijos, Ispanijos ir Lietuvos, iškart po šio koncerto įrašysianti premjerinių R. G. Badallos įrašų albumą. Benediktinių vienuolyno Šv. Kotrynos bažnyčioje pirmą kartą suskambės benediktinės kompozitorės sukurta muzika, darniai susiliedama su šios bažnyčios architektūros stiliumi ir ikonografija.
XVII a. Italijoje 12-15 procentų visų moterų gyveno vienuolynuose, o tarp aristokračių šis skaičius siekė net iki 75 procentų. Muzikiniu talentu apdovanotoms moterims vienuolynai suteikė galimybę atsiskleisti – per katalikiškas šventes čia giedodavo chorai ir solistės, seserys grodavo įvairiausiais instrumentais. Jų muzikavimo lygis buvo gretinamas su profesionaliais operos teatrų dainininkais ir muzikantais, o kai kurių klausytojų nuomone, kartais juos net pralenkdavo. Nepaisant daugybės vienuolinio gyvenimo apribojimų, čia moterys turėjo daugiau laisvės ugdyti savo kūrybinį balsą nei pasaulietiniame gyvenime. Būtent XVII a. Italijoje pradėjo rastis žymiai daugiau moterų kompozitorių, ir daugiau nei pusė jų buvo vienuolės.
Rosa Giacinta Badalla (1660, Bergamas – apie 1715 m.) buvo vienuolė benediktinė iš Milano Santa Radegondos vienuolyno. Apie Badallos gyvenimą iki įstojimo į vienuolyną ar apie jos muzikos mokytojus visiškai nieko nežinoma. Išlikęs tik vienas jos kūrinių rinkinys „Motetti a voce sola“ (1684) ir dvi kantatos – „Vuò cercando“ (apie 1680) bei „O fronde care“ (apie 1695). Šie kūriniai atskleidžia išskirtinę jaunos autorės meistrystę ir individualų stilių, kuriam būdingas vokalinis virtuoziškumas, temperamentingas ostinatinis bosas, išradingos melodijos, ryškūs barokiniai nuotaikų kontrastai ir puiki kompozicinė technika. Badallos kūrinius koncerte papildys dvi instrumentinės sonatos, sukurtos kitos vienuolės kompozitorės, Isabellos Leonardos iš Novaros (netoli Milano). Sonatos publikuotos panašiu laiku kaip ir Badallos kūriniai, 1693 metais.
Badallos kantatas tyrinėtojai priskyrė prie pasaulietinių kūrinių. Ar galėjo vienuolė rašyti pasaulietinę muziką apie meilę? Vienoje iš jų pasakojama apie laimingą sodininkę, dovanojančią mylimam šeimininkui savo kuklią dovaną – gėles. Kas tas mylimasis? Kantatose jo vardas nėra ištariamas. Tačiau atsakymą suteikia sakraliniai motetai, taip pat kupini aistringiausios, švelniausios meilės retorikos, tačiau tai meilė dangiškajam mylimajam, į kurį nukreipiami visi jausmai. Jei nežinotume teksto, ši muzika galėtų būti palaikyta ekspresyvia pasaulietine meilės muzika. Baroko sakralinėje kūryboje aistra ir emocijos skleidžiasi taip pat laisvai ir spalvingai, tik adresatas yra Dievas.
Koncerto programą sudarė mecosopranas Renata Dubinskaitė, dainininkė, jau keletą metų nuosekliai tyrinėjanti baroko epochos moterų kompozitorių temą. Ansambliui ir programos meniniam atlikimui vadovauja garsus korneto ir išilginės fleitos atlikėjas Rodrigo Calveyra (Brazilija/Prancūzija), itin patyręs baroko muzikos meistras, papuošiantis vokalinius kūrinius skirtingų pučiamųjų instrumentų tembrais ir improvizacijomis. Vokalą lydės ypatingai švelnūs, dangiški barokinės arfos garsai, kuriais dalinsis italų atlikėja Magherita Burattini. Itin svarbią, virtuozišką bosinio instrumento partiją atliks violos da gambos meistras iš Milano Rodney Prada, kuris gros taip pat ir sopranine viola da gamba, pakeičiančia smuiko partiją. Istoriniais klavišiniais instrumentais harmoniją skleis ispanų muzikantas Javier Núñez Rivera, grosiantis ir klavesinu, ir vargonėliais. Penkių atlikėjų komanda pasitelks jų daugybę tembrinių spalvų, kad nutapytų įtaigų barokinį vienuolės meilės Dievui paveikslą.
Bilietai:
https://kakava.lt/renginys/vienuoles-meile-xvii-a-italu-benediktines-r-g-badallos-muzika/11059/22235
Projektą iš dalies finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė.
Projekto partneris – Valdovų rūmų muziejus.
Pranešimą paskelbė: Renata Dubinskaitė, Viešoji įstaiga Canto fiorito