Iš proto varanti senutė: kaip DI kovoja su telefoniniais sukčiais?

Ar klausant istorijų, kai aferistai iš nekaltų žmonių išvilioja santaupas, nekyla noras bent truputį jiems atkeršyti? Dabar jų klasta atsigręžia prieš pačius – šaltakraujų vagišių kantrybę išbando dirbtinis intelektas (DI). Jungtinėje Karalystėje (JK) veikianti telekomunikacijų bendrovė sukūrė DI pokalbių robotą, kurio vienintelis tikslas yra varginti telefoninius sukčius. Apie tai, kaip veikia ši inovatyvi priemonė kovojant su apgavikais, pasakoja Arnoldas Lukošius, „Tele2“ Inovacijų ekspertas.

Užuot mulkinę žmones, kalbasi apie mezgimą

Telekomunikacijų bendrovės „Virgin Media O2“ DI pokalbių robotas pavadintas „Ramune“ (angl. Daisy) yra suprogramuotas būtent tam, kad švaistytų sukčių laiką, juos vargintų ir erzintų. „Daisy“ naudoja kelis tarpusavyje suderintus DI modelius, kurie klausosi apgavikų ir jiems atsako suprogramuotu, labai realistiškai skambančiu balsu. 

Remiantis „Virgin Media O2“ informacija, „Daisy“ jau pavyko išlaikyti daugelį sukčių pokalbyje net iki 40 minučių. Tam, kad tai pasiektų, „Močiutė Daisy“ pasakoja sukčiams apie savo pomėgį megzti, katę Pūkutę ir pateikia melagingą asmeninę informaciją, įskaitant sugalvotus banko duomenis. 

„Pokalbių robotui paskambinę sukčiai mano, kad susidūrė su lengvu grobiu. Remdamasi išankstiniais įsitikinimais apie vyresnio amžiaus žmones, „Daisy“ dažniausiai apsimeta plepia močiute. Šio pokalbių roboto idėja yra dvejopa. Viena vertus, jis švaisto sukčių resursus. Tą patį laiką, kurį jie galėtų panaudoti apgaudinėjant tikrus žmones, tuščiai prašneka su virtualia senele. Kita vertus, tokie projektai padeda didinti sąmoningumą, kad asmuo, su kuriuo kalbate telefonu, gali būti visai kas kita nei tikitės“, – paaiškina A. Lukošius.

Eksperto teigimu, balso sintezė plačiai naudojama anglų, ispanų ir kitomis populiariausiomis kalbomis. Tačiau Lietuvoje vis dar nėra įrankio, kuris lengvai ir prieinamai visiems norintiems leistų sukurti balsą ir jį naudoti lietuvių kalba. 

„Daisy“ negali tiesiogiai perimti sukčių skambučių. Kol kas nusikaltėliai turi skambinti į specialius telefono numerius, kuriais atsiliepia sistema, imituojanti pokalbius. Tokie numeriai sumaniai įtraukti į sukčių naudojamus kontaktų sąrašus, todėl jie tampa jų atakų taikiniais.

„Tokie projektai kaip „Daisy“ skatina visuomenės kritinį mąstymą, atsargumą kalbant telefonu. Technologijos leidžia atkartoti balsą ir vystyti labai įtikinamai skambantį pokalbį. Vien žinojimas, kad tai jau įmanoma, gali apsaugoti ne vieną geros širdies, bet galbūt per daug patiklų žmogų“, – pažymi „Tele2“ Inovacijų ekspertas.

Kas apsaugo lietuvius ir ką verta turėti omenyje?

Lietuvos Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, sukčiai Lietuvoje aktyviai didina savo atakas – per pirmąjį 2024 m. ketvirtį jie kėsinosi išvilioti 6,9 mln. eurų, antrąjį ketvirtį ši suma išaugo iki 8,3 mln. eurų, o trečiąjį ketvirtį pasiekė 8,9 mln. eurų. Su telefoniniais nusikaltėliais šalyje kovoti taikomos kompleksinės priemonės, tačiau sėkmingų apgavysčių skaičius didžiulis.

„Norint atpažinti sukčius, svarbu atkreipti dėmesį į kelis esminius požymius. Svarbių institucijų atstovai niekada neprašys atlikti piniginių pavedimų telefonu, nelieps spausti neaiškių nuorodų, nevers skubotai priimti sprendimų ar dalintis jautria informacija, pavyzdžiui, banko prisijungimais. Kol kas sukčiai lietuviškai skambinti balso imitavimo technologijų dar nenaudoja, tačiau tai gali pasikeisti ateityje. Kai taip nutiks, tokie išmanūs sprendimai kaip pokalbių robotas „Daisy“ galės tapti realybe ir pas mus“, – teigia A. Lukošius.

Mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“ įdiegė sistemą, automatiškai blokuojančią padirbtų mobiliųjų numerių skambučius iš užsienio. Šis sprendimas padeda apsaugoti klientus nuo apgavikų, siekiančių išvilioti pinigus ar informaciją, užtikrina saugesnį bendravimą telefonu. Kenksmingų skambučių blokavimas jau aktyvuotas visiems „Tele2“ ir „Pildyk“ klientams.

Operatoriaus tinkle seniai veikia ir kitos apsaugos nuo sukčių sistemos, pavyzdžiui, blokuojamos SMS su kenksmingomis nuorodomis. Taip pat siūloma interneto apsaugos paslauga, aptinkanti kenkėjiškas svetaines, suklastotas parduotuves ar bankų puslapius, siekiančius išvilioti slaptažodžius ar kortelių duomenis. Paslaugą galima užsisakyti operatoriaus savitarnoje.

Pranešimą paskelbė: Martyna Zelevaitė, UAB „Publicum”

Facebook Comments