Booking.com
Nuolaida viešbučiuiSpausk ir atgauk 10 % nuo viešbučiui išleistos sumos.

Derliaus ėmimo metas: patarimai, kaip pasirūpinti vaisių ir uogų atsargomis

Artėjant rugsėjui namuose pakvimpa verdamos uogienės, konservuojami ir džiovinami vaisiai bei uogos. „Rimi“ sveikatai palankios mitybos konsultantė, gydytoja dr. Edita Gavelienė sako, kad geriausia uogas ir vaisius valgyti šviežius, nes taip gauname daugiausia naudingų medžiagų, tačiau, svarbu pasirūpinti ir jų atsargomis, kad imunitetą galėtume stiprinti žiemą, o derliaus perteklių panaudotume racionaliai – išvengtume maisto švaistymo ir sutaupytume. Specialistė dalijasi patarimais, kokiais būdais vaisius ir uogas paruošti žiemai ir kaip tai daryti organizmui naudingiausiais būdais.

Lietuvoje užaugintos gėrybės – nepamainomos

Anot gydytojos dietologės E. Gavelienės, vaisius ir uogas reikėtų valgyti ištisus metus, nes tai ne tik daug vitaminų turintys, tačiau ir natūralūs produktai. Gydytoja rekomenduoja atsižvelgi į sezoniškumą – vasarą ir rudenį valgyti kuo daugiau šviežių vaisių ir uogų, nes šviežiai užauginti produktai visuomet bus maistingesni ir gausesni vitaminų. 

„Sveikatai palankaus maitinimosi tikslas yra organizuoti tokį maisto racioną, kuris būtų pats maistingiausias ir turtingiausias vitaminais. Kalbant apie vasaros sezoną, šiuo metų laiku lengviausia gauti šviežių vaisių ir uogų – užsiauginti jų patiems, nusipirkti ar tiesiog prisiskinti miške, todėl šią galimybę reikėtų būtinai išnaudoti. Lietuvoje užauginti vaisiai ir uogos yra nepamainomos maistinės vertės“, – sako E. Gavelienė.

Pasak specialistės, būtų sudėtinga surasti nenaudingą uogą, augančią mūsų aplinkoje, soduose arba miškuose: „Uogos yra unikalios tuo, kad jose gausu antioksidantų, įvairių naudingų medžiagų, A, E, C ir B grupės vitaminų.“

Prekybos tinklo „Rimi“ vaisių ir daržovių kategorijos vadovė Olga Suchočeva pastebi augančią vietinių ir ekologiškų uogų bei vaisių paklausą: „Turime vieną didžiausių šviežių vaisių bei uogų kategorijos pasirinkimą. Mūsų asortimente galima rasti braškių, šilauogių, aviečių, spanguolių, vietinių vaisių. Atsižvelgdami į tai nuolat plečiame savo asortimentą ir pirkėjams pateikiame ne tik sveikesnius pasirinkimus, bet ir palengviname jų apsipirkinėjimus – taupydami pirkėjų laiką tokias prekes pažymime specialiu „Rinkis sveikiau“ ženklu. 

Geriausiai maistingumą išsaugo šaldymas 

Vasaros sezonu reikėtų ne tik valgyti šviežius produktus, bet ir pasiruošti jų atsargas žiemai. Sulaukus gausaus uogų ir vaisių derliaus vertėtų dalį produktų užšaldyti, džiovinti ar iš jų išsivirti uogienes bei džemus. Toks maisto organizavimas padės ne tik išvengti maisto švaistymo, bet ir ženkliai sutaupyti. Vienas iš labiausiai tausojančių ir produktų maistines savybes išsaugančių vaisių ir uogų ruošimo būdų yra šaldymas. 

Gydytojos dietologės E. Gavelienės teigimu, šaldymas padeda išsaugoti šviežių vaisių ir uogų maistines, skonines savybes bei tekstūrą, todėl skirtumas tarp šviežio ir šaldyto produkto yra minimalus. 

„Tokiu būdu išsaugoma daugiausia vitaminų, tik svarbu, kad į šaldomus vaisius ir uogas nepridėtume cukraus. Šaldyti reikėtų prinokusius, bet ne pernokusius vaisius ir uogas. Taip pat – daugiausia maistinių medžiagų gėrybėse liks tuomet, kai produktus šaldysime sveikus, nesutrintus“, – sako E. Gavelienė.

Džiovinant išsaugoma pusė vitaminų 

Dar vienas geras būdas išsaugoti derlių žiemai – jo džiovinimas. Karštą vasarą džiovinti vaisius ir uogas galima atvirame ore, vis apverčiant juos tiesioginėje saulės kaitroje. Tačiau greičiau ir paprasčiau džiovinti orkaitėje arba specialiuose džiovintuvuose.

„Džiovinimo metu iš vaisių ir uogų pašalinamas vanduo, tačiau tokiu būdų vis tiek išsaugoma apie pusė naudingų vitaminų bei mineralų. Taip pat – džiovintuose vaisiuose ir uogose lieka organizmui reikalinga ląsteliena, skaidulos, mikroelementai, tai gali tapti puikiu užkandžiu“, – sako sveikatai palankios mitybos konsultantė E. Gavelienė.

Uogienės ir džemai puikiai tinka raciono paįvairinimui

Populiarus būdas, padedantis išsaugoti uogų bei vaisių aromatą – uogienių ir džemų virimas. Uogienes rekomenduojama virti iš šviežių, saldžių vaisių ir uogų. Dažniausiai nieko daugiau be cukraus į uogienes nededama. 

Anot gydytojos dietologės, uogienės ir džemai tinka raciono paįvairinimui, tačiau šiais produktais reikėtų mėgautis saikingai: „Sveikatai nepalanku yra tai, ko žmogus pats prideda į produktą. Ką įdėjo gamta – dažniausiai yra labai palanku. Todėl reikėtų saikingai mėgautis uogienėmis ir vaisių džemais, nes jų gamybos metu naudojamas pridėtinis cukrus.“ 

Paruošus derlių žiemai, reikėtų atkreipti dėmesį ir į jo laikymą. Svarbu patikrinti, ar stiklainiai, kuriuose laikomos uogienės ir džemai, yra sandarūs. Laikyti uogienes ir džemus reikėtų vėsioje, atokiai nuo saulės spindulių esančioje vietoje.

Pranešimą paskelbė: Živilė Karevaitė, Integrity PR

Facebook Comments